Klimaløsninger

Rollespil

Her bruges rollespil til at få elevernes viden om klimaløsninger sat i spil og også give en smagsprøve på det at præsentere en idé. Netop præsentation arbejdes der mere med under ’Idéudvikling’.
Slutproduktet på opgaven her er et kort interview om det projekt, gruppen arbejder med.

INSTRUKTION:

Klassen deles i grupper på 3-5 elever. Hver af grupperne skal vælge, eller får tildelt et af de fem projekter, der bliver præsenteret i videoerne. Altså: Klimavejen, Satellitprojektet ved Thyborøn, muren mod oversvømmelse i Lemvig, genanvendelse af fiskenet eller en ny metode, til at spare på vandet. Herefter fordeler de to roller i gruppen:

En journalist og en ekspert, der har været med til at lave projektet. Nu skal hele gruppen arbejde sammen om at forberede de to elever til – med hver deres rolle – at lave et interview om projektet. Sammen skal de i gruppen finde ud af, hvad der er det vigtigste at fortælle om netop den løsning, de arbejder med.

Hvad skal journalisten spørge om for at få det med i interviewet? Og hvad skal eksperten svare? Når gruppen i fællesskab har forberedt interviewet, skal de to elever i gruppen, der har fået rollerne, fremføre interviewet for resten af holdet. Afslutningsvis samles op i klassen, f.eks. med spørgsmål som:

  • Hvad er det vigtigste, I har lært af de fem klimaløsninger?
  • Hvad har de til fælles, og hvor er de forskellige? • Hvordan var det at skulle præsenteret sådan en idé?
  • Kan I se en sammenhæng mellem det, I har lært indtil videre
  • Har arbejdet med de tre projekter givet jer nogle gode ideer til andre klimaløsninger, man kunne lave?

Husk: Elevernes notater fra arbejdet med interviewet kan komme op på Vidensvæggen.

OPGAVE OG MATERIALE

Hvis I har mulighed for det, for eksempel hvis eleverne har en computer til rådighed, kan du vælge at eleverne skal optage, redigere og aflevere interviewet digitalt. Her kan optagelserne så afspilles for klassen.

Indsæt lidt mulige spørgsmål som inspiration:

  • Hvordan kan regnvandet komme væk fra klimavejen?
  • Hvorfor er klimavejen god for klimaet?
  • Hvorfor blev muren i lemvig bygget?
  • Hvad er Quadruple Helix?
  • Hvad bruger man satellittens informationer til?
  • Hvorfor er det vigtigt at vide hvordan jorden bevæger sig?
  • Hvorfor er det en god ide at genanvende plastik?
  • Hvad sker der normalt med fiskenet som fiskerne afleverer på havnen?
  • Hvad bruger man vand til derhjemme?
  • Hvorfor sparer det vand når fabrikken bruger de nye stoffer?
blank
Har du nogensinde set en plastikflaske flyde i vandet? Eller fundet et gammelt stykke fiskenet på stranden? Plastik i havet er et kæmpe problem – ikke kun for dyr og fisk, men også for os mennesker. Hver dag skyller der plastaffald op langs kysterne ved Nordsøen. Noget af det kommer fra både og fiskeri, noget bliver blæst ud i naturen fra skraldespande, og noget ender i åer og søer og flyder hele vejen ud i havet. Det kalder vi makroplast – store stykker plast, som man kan se med det blotte øje. I Klimatorium arbejder vi sammen med partnere fra Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig om at finde løsninger på plastproblemet. Vi vil nemlig gerne passe på havet – og sørge for, at vores strande og vandløb ikke fyldes med affald. Men hvordan fjerner man plast i naturen? Og hvordan kan vi sørge for, at det slet ikke ender der i første omgang? Det skal vi tale mere om nu – og bagefter viser vi jer rundt i Klimatorium, hvor I kan opleve, hvordan vi arbejder med at passe på naturen og finde smarte løsninger på klimaproblemer. blank