Klimaløsninger og gode ideer
Eleverne har en basal viden om klima og klimaforandringer – og indsigt i, hvilke udfordringer og problemer disse fører med sig internationalt og nationalt. Det kræver tilpasninger og løsninger, og netop disse er vores fokus i dette emne.
OPGAVER OG MATERIALER
Opgave 1: Brainstorm
Hvis i har lavet opgaver om “Hvad er Klimaforandringer?” kan i nu lave en kort opsamling på det, eleverne lærte. Den viden kan eleverne nemlig bruge her. Sæt eleverne sammen i grupper.
Brug i gruppen 10-15 minutter på at tale om klimaforandringer. Lav nu en brainstorm. Det gør I ved at skrive alle de tanker og ideer, I kan komme på, ned på et stykke papir. Sæt efterfølg- ende papiret op på Vidensvæggen.
- Hvad er det for problemer, klimaforandringerne kan skabe?
- Hvad kan man gøre for at mindske klimaforandringerne?
Opgave 2: Tanker om klima og klimaforandringer
Nu skal I forestille jer nogle mulige klimaløsninger.
Se på de tre billeder her til højre. De er hver især en del af en smart klimaløsning. Men hvordan tænker I, disse tre forskellige ting kan bruges som klimaløsninger?
Ud fra det spørgsmål, skal I nu lave en brainstorm. Man kan også kalde det en idé-storm. Det vil sige, at I skal tage alle de gode ideer og tanker, I hver især får, og dele dem med hinanden.
SÅDAN GØR I:
Se på billederne og tænk hver især over spørgsmålene i 5-10 minutter.
Skriv nu hver især jeres ideer til, hvordan de tre ting på billederne virker ned på et stykke papir.
Husk:
Alle ideer er velkomne! Bare tænk løs og skriv alle ideer ned, der falder jer ind. Både de skøre ideer og de ideer, som I virkelig tror på.
Tal derefter i gruppen om de forslag, I hver især har skrevet ned. Er der ligheder og forskelle? Er der noget, der ville kunne passe sammen? Måske får I nye ideer, når I taler sammen? Så skriv dem ned. Til slut hænger I jeres løsninger op på Vidensvæggen.
Opgave 3: Quiz om klimaløsninger
I videoerne forneden, der igen har Maja Adjoa som vært, får eleverne viden om fem konkrete eksempler på klimaløsninger. Her er både bæredygtige løsninger, der understøtter den grønne omstilling og bidrager til at mindske klimaforandringerne, og der er løsninger, der gør os bedre i stand til at håndtere de klimaforandringer, der vil ske.
Det er dig som lærer, der bestemmer, hvilken rute eleverne skal gå, og da der i dette løb kun er fem videoer, kan du med fordel lægge en lidt længere distance ind mellem posterne. Hent de vedlagte filer og materialer her.
Videoer til opgave