Børnenes Klimaløsning (4-6 Lektioner)
Med vide om klimaforandringer og klimaløsninger der allerede er, har I været igennem undersøgelsesfasen, hvor eleverne er blevet meget klogere på klima, klimaforandringer og mulige klimaløsninger. Nu skal eleverne bruge deres nye viden i praksis, og skabe deres egne løsninger.
Her gælder det samskabelse. Samskabelse er en arbejds- og læringsform, der både understøtter læring og trivsel, og samtidig bidrager til at kunne skabe nye, fælles løsninger. En proces med samskabelse kan målrettes, så den passer til et bestemt formål. I forløbet her er formålet:
At skabe bud på løsninger som enten kan afhjælpe nogle af de problemer, klimaforandringerne skaber eller være med til at mindske udledningen af drivhusgasser og dermed klimaforandringerne.
OPGAVE OG MATERIALE
Gode råd når I idéudvikler
Her er en lille video der kan hjælpe jer når i idéudvikler til jeres klimaløsning!
OPFINDELSER OVERALT
Kig omkring dig i klasselokalet. Det er propfyldt med opfindelser. Din drikkedunk er fx en rigtig smart opfindelse, så du kan have vand med dig på farten. Måske hænger der et white board i klassen, som I kan bruge i undervisningen. Og så er en helt almindelig skoletaske – en rygsæk – også en opfindelse. Den har gjort det meget lettere at have sine ting med sig Men en opfindelse er ikke altid en ”ting”.
Det kan også være en ny måde at gøre noget på. Mange mennesker har skulle finde nye måder at gøre tingene på under corona-pandemien. Når vi begyndte at hilse med albuen, i stedet for at give hånd, var det faktisk også en opfindelse. Men her handlede det om vores adfærd – altså den måde, vi opfører os på. De opfindelser, I skal til at udvikle nu, skal handle om klima. For som I ved, så er vi mennesker nødt til at ændre på nogle ting, hvis vi vil mindske klimaforandringerne. Vi skal lukke færre drivhusgasser ud. Samtidig skal vi finde på løsninger, så vi kan sikre os mod de klimaforandringer, der vil ske i fremtiden.
Det er de voksnes ansvar at løse problemerne med klimaforandringerne. Mange politikere, eksperter og virksomheder er i fuld gang med arbejdet. Men gode ideer kan komme mange steder fra – og derfor, har vi brug for jeres hjælp. På Klimatorium arbejder vi med viden.
Vores opgave er at sikre at den viden, vi har om klima og klimaforandringer, kan blive udviklet til løsninger, som kommer os alle til gode. Vi skal sørge for at ønsker og ideer fra helt almindelige mennesker, bliver givet videre til eksperterne og til dem, der bestemmer. Derfor er den opgave, I skal til at løse nu, lidt anderledes end andre skoleopgaver. Vi har brug for jeres ideer til nye løsninger!
Del jeres ideer med os! Vi ser alle de videoer med gode ideer, I sender ind, igennem, og vi kigger grundigt på det, I finder på. Derefter tager vi jeres ideer med videre til nogle af de eksperter, der netop nu sidder og arbejder på at lave løsninger, der kan mindske fremtidens klimaforandringer, eller sikre os imod dem.
SÅDAN GØR I:
1. I grupper starter I med at finde ud af, hvilken klimaudfordring I sammen vil arbejde med.
2. Herefter skal I udvikle jeres egen idé til en løsning, der kan hjælpe med at klare problemet. I får selvfølgelig hjælp til, hvordan man kan udvikle sådan en idé. Jeres lærer guider jer til, hvordan I kan bruge metoderne, som I finder på de næste sider.
3. Så skal I skabe en prototype. Det er en slags model af jeres idé, der kan bruges til at forklare om den.
4. Til sidst skal I optage en video, hvor I fortæller om jeres idé. Det kaldes at lave et ”pitch”. I får selvfølgelig hjælp til, hvordan man laver sådan et pitch. I skal også give jeres løsning et navn og skrive én sætning, der forklarer, hvad det er, I har lavet. Når jeres lærer har godkendt videoen, hjælper han eller hun jer med at uploade videoen på dette link:
www.klimatorium.dk/bkm#indsendBKM
5. På Børnenes Klimamøde til august præsenterer vi jeres løsninger, og sammen fejrer vi alle de gode ideer. Vores eksperter udvælger fem ideer, der bliver hyldet særligt med en pris.
Måske tænker du nu:
Hallo, hvad regner de med? Skal vi bare lige opfinde noget, der redder verden? Hvordan skal vi overhovedet vide, om det virker? Altså, hvad tænker de egentlig på?
Hvis du har det sådan, så bare slap helt af. Hverken vi eller jeres lærer forventer, at I ud af det blå kan opfinde noget, der virker nu og her.
Eller at I kan forklare præcis, hvordan jeres idé skal kunne gøres til virkelighed. Men vi håber, I vil bruge jeres fantasi og øve jer i at udvikle nogle vilde ideer. Måske finder I på noget, de voksne ikke selv kunne have fundet på. Så skal eksperterne nok se på, om det kan blive til virkelighed.
Det at få ideer, kalder man også ”idégenerering”
At ”generere” er et andet ord for at skabe eller producere. Det kan være svært at sikre, at alle kommer til orde og har lyst til at være med, når mange mennesker skal skabe idéer sammen.
Derfor er det vigtigt, at der er nogle regler for det. Det er vigtigt, at alle i gruppen føler sig trygge, så de har lyst til at komme med ideer. I gruppen kan ideerne inspirere til endnu flere ideer – så der findes ingen dårlige ideer, når I idéudvikler.
Hvordan: Følg de gyldne regler for idégenerering
1. Vent med at vurdere ideerne. I ved ikke, hvordan de forskellige ideer kan give inspiration til nye ideer. Lige nu er alle ideer gode.
2. Tænk vildt. Selvom ideen virker skør, så kan den godt bringe noget med sig, I kan bruge i en anden idé.
3. Brug andres ideer som inspiration. Det er en god idé at sige ”Ja, og…” til hinandens ideer, hvis I vil udvikle på dem.
4. Bliv ved med at holde fokus på emnet.
5. Lyt til hinanden og anerkend hinandens ideer.
6. Tegn eller lav skitser af jeres ideer – billeder siger ofte mere end 1000 ord.
7. Der skal mange ideer til, før der kommer en rigtig brugbar idé. Så lav bare rigtig mange idéer.